Nyköpings Modellklubbs (NMK) Forum

NMKs Forum för sunt, trevligt och snällt diskuterande!
Aktuellt datum och tid: 21 september 2018, 01:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 620 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 oktober 2012, 15:49 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Så var det dags för dröm projektet. En Saab B-17A i skala 1/5. Jag har velat bygga det här flygplanet i en större skala så länge jag kan minnas och nu är det äntligen dags. Jerry Bates har gjort de här ritningarna till mig och nu är det dags att sätta igång med byggandet. :)

Bild

Jag kommer att använda den flygande B-17A som förebild och modellen kommer att få en spännvidd på 274 cm. Vikten hamnar troligtvis någonstans runt 15 kg. Några kilo mer än det gör inget för vingen på den här kärran lär klara det. :)
Vad det gäller motorvalet till kärran så har jag hela tiden velat ha en stjärnmotor i nosen på den. Men tyvärr så verkar det bara finnas metanol motorer som passar och som ser rätt ut. Det finns större stjärnmotorer med rätt antal cylindrar, men de passar tyvärr inte innanför motorkåpan. :(
Zenoahs GT-80 boxer motor passar däremot perfekt innanför kåpan, men min erfarenhet av bensinmotorer är lika med noll. Visst, jag kan ju alltid lära mig. :)
Men jag har tittat ganska noga på vad som skulle kunna passa när det gäller elmotorer och Magnus på MBS Rc Models håller på att leta och plocka fram förslag. Och han är väldigt duktig på att snoka fram sådana saker. Så han hittar garanterat vad jag behöver. :)

Jag kommer även bara för skojs skull bygga två uppsättningar vingar. Den ena kommer att vara med landningställ och den andra kommer att få flottörställ. Jag gillar verkligen sjöflygplan så jag kan bara inte låta bli att passa på. Som tur är så kommer stabben att vara delbar så då är det väldigt enkelt att tillverka två uppsättningar av dem med. :) Jag vet att B-17A hade inga flottörställ, men skillnaden mellan A och B versionen var i stort sett bara motorn. Och det är ju enkelt att tillverka en motorkåpa till som passar B-versionen. ;)

Bild

Första grejorna på plats på ritningen... Stabben. :)

Bild

Stabben är som sagt delbar och det kommer att bli en del klurande för att få en enkel delning och ihopsättning. Men det mesta är redan löst i teorin och nu skall det bara omsättas i praktiken. :)

Bild

Eftersom det här är ett prototypbygge så kommer jag att få tillverka allt själv såsom landningsställ, motorkåpor, kabinhuv, sporrställ och en del annat. Men vad gör det? Det är ju modellbygge! :D
Här håller jag på med att kolla geometrin för landningsstället. Jag har fått till måtten så att de stämmer och nu kommer jag att börja rita ritningarna i TurboCad för att sedan tillverka ställen. Ritningen är redan klar för sporrstället. :)

Bild

En massa Lind trä som har limmats ihop...vad kan detta komma att bli? ;)
Jo, Mats vet nog.... :)


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 oktober 2012, 11:37 
Offline

Blev medlem: 13 augusti 2007, 20:19
Inlägg: 483
Ort: Oxelösund
Jo, Mats anar att det ska bli gubbar till B17. Och inga småttingar heller! 35 cm långa! Oj!!!

Mats


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 oktober 2012, 22:02 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Det blir ett par rejäla pågar till piloter med andra ord. :D

Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 oktober 2012, 22:08 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Bild

Guideröret till vingröret har blivit limmat på plats. :)

Bild

Plankningarbetet har påbörjats. :)

Bild

Ovansidan är färdigplankad. :)

Bild

För att jag skall få en tunn och stark bakkant så har balsan slipats väldigt tunn och sedan har jag lagt på lite 17grams kolfiber "väv" som dränktes in med tunnt CA-lim. Det är tur att man har en gasmask att använda vid sådana här tillfällen. :D

Bild

Hela bottensidan är plankad. Jag har lämnat ett litet område öppet. Här skall mekaniken för höjdrodet hänga. Men tyvärr hade jag inte allt materialet hemma. Men efter ett snabbt samtal så lär det dyka upp i veckan. :)

Bild

Framkanterna har limmats på plats. De har hyvlats lite grovt till rätt form. :)


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2012, 21:19 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Bild

Vingspetsar till stabben under tillverkning...eller åtminstone under press. :)

Bild

Det här verktyget är verkligen användbart. Det underlättar perforerandet av ytorna som man vill limma samman vilket leder till att limmet får lättare att tränga in i trät. :)

Bild

Så har vingspetsarna limmats på plats. :)


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 november 2012, 17:40 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Bild

Den här högen med plywood och balsa innehåller nästan alla spant och spryglar....och en del annat....som skall bli en Saab B-17A i skala 1:5- :)

Bild

Innan jag kan fortsätta med att slipa till spetsarna på stabben så måste jag ha höjdroderna klara. Så det var bara till att sätta igång och bygga höjdroder. :)

Bild

Fortsatta framsteg med höjdroderna. Man kan ju säga att det är en riktigt höjdare att ha kommit igång på allvar med den här kärran. :D

Bild

Medan limmet torkade på höjdroderna så påbörjade jag jobbet med att kapa loss alla spant till kroppen. :)


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 november 2012, 15:01 
Offline

Blev medlem: 12 december 2006, 18:09
Inlägg: 69
Ort: Nyköping
Oj här händer det saker,måste komma å hälsa på :-)

_________________
Pitch or Die


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 november 2012, 20:21 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Micke-murare skrev:
Oj här händer det saker,måste komma å hälsa på :-)



Det är bara till att svänga förbi. Jag är i lokalen med 99% säkerhet på söndag. :)

Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 november 2012, 20:25 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Bild

Arbetet har fortsatt med höjdroderna. Efter detta så är det bara för mig att börja slipa...:)

Spanten till kroppen är alla klara för användning. Så nu kan jag sätta igång med att bygga den precis när jag vill. :)


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2012, 10:32 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Bild

Första bilden på piloten. Han ser lite rå ut....men bara på ytan. :) Mats berättade att det skall till lite slipning och lite sprutspackel så skall han...piloten alltså...bli så len och fin i ansiktet. :D

Tack Mats! =D>


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2012, 11:12 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 27 februari 2005, 23:04
Inlägg: 463
Ort: Salem, Sweden
Så piloter ska inte vara lite råa??!! 8)

Kanske man skulle beställa en kvartsskala tysk av Mats? Om du ser det här Mats, kolla in den här tråden för lite inspiration:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_11255936/tm.htm

_________________
/Christer Landberg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2012, 17:09 
Offline

Blev medlem: 13 augusti 2007, 20:19
Inlägg: 483
Ort: Oxelösund
Oj, det var en bra länk att titta på. Där ligger jag i lä, men får ju en massa inspiration! Tack för tipset, Christer!

Mats


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 november 2012, 16:42 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Väldigt intressant länk Christer! :)

Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 november 2012, 16:46 
Offline
Site Admin

Blev medlem: 7 april 2006, 08:16
Inlägg: 3088
Ort: Nyköping
Bild

Den här typen av gångjärn kommer jag att använda mig av på höjdroderna. :)

Bild

Provpassning....det kommer i vanlig ordning behövas lite mer slipning. :)

Bild

Jag använder Pacer's Formula 560 Canopy glue för att limma fast gångjärnen. Det är ett suveränt lim som verkligen suger sig fast på alla möjliga material. :)

Bild

Så har jag äntligen satt igång med kroppen. En väldans massa spant som skall placeras ut och limmas fast på kroppslisterna. :)


Göran

_________________
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 november 2012, 20:43 
Offline

Blev medlem: 13 augusti 2007, 20:19
Inlägg: 483
Ort: Oxelösund
Bilaga:
Pilotheads.jpg
Pilotheads.jpg [ 115.06 KiB | Visad 7975 gånger ]


Här börjar gubbarna till B17 att ta form. Men ännu är det många omgångar med snideri, spackel och slipning innan det är dags att sätta lite färg på dem. Dom ser väldigt bleka ut för tillfället. Kan det vara nervositet innan första flygningen som påverkar dem?

Mats


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 620 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013