Kristall-styrt.

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderatorer: ChristerL, Sotaren, Pontus Svensson

Meddelande
Författare
pentt01

Kristall-styrt.

#1 Inlägg av pentt01 » 11 jul 2017 03:18

Som den nostalgiker jag är ,har jag införskaffat ett antal sändare o mottagare som är kristallstyrda.
Nu en fråga ; har märkt att även om jag kör med samma kristaller , synkar inte alla sändare o mottagare med varandra,,?
Är detta vanligt ? nått speciellt jag ska akt på när jag skaffar mottagare till sändarna? ( Förutom AM/ FM)
Har följande sekvenser ; 27MHz , 35MHz och 40MHz. Det är 35orna som inte synkar riktigt.
Flera av "35"-sändarna är till flyg. Vill kunna använda alla till båt ; 2kanaler.

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

Re: Kristall-styrt.

#2 Inlägg av ChristerL » 12 jul 2017 19:49

pentt01 skrev:Som den nostalgiker jag är ,har jag införskaffat ett antal sändare o mottagare som är kristallstyrda.
Nu en fråga ; har märkt att även om jag kör med samma kristaller , synkar inte alla sändare o mottagare med varandra,,?
Är detta vanligt ? nått speciellt jag ska akt på när jag skaffar mottagare till sändarna? ( Förutom AM/ FM)
Har följande sekvenser ; 27MHz , 35MHz och 40MHz. Det är 35orna som inte synkar riktigt.
Flera av "35"-sändarna är till flyg. Vill kunna använda alla till båt ; 2kanaler.
Hej!

Kanske någon av "de äldre" i klubben kan det här bättre i detalj än mig. (Som nog snart räknas som de äldre....)

27 och 40 MHz är tillåtet för bil, båt och flyg.
35 MHz endast för flyg.

Att kristallerna är märkta RX (mottagare) och TX (sändare) har du säkert koll på? Sen fick jag lära mig någon gång att blandar du olika märken ska du använda te.x. mottagarens originalkristall. Dvs använder du en Futabamottagare ska du använda en Futabakristall i den.

Innan 2,4 GHz kom fanns det flera olika typer av 35 MHz sändare och mottagare, som PPM och Dual Conversation. Så här kan du inte blanda hur som helst även om det skulle vara samma märke på sändare och mottagare.
Kolla här: http://www.modellsegelflyg.se/StaticCon ... pageid=131

Jag har inte blandat så många 35MHz-märken genom åren. Vad jag kommer ihåg JR-sändare med Futabamottagare och Futabasändare med Hitecmottagare. Det har fungerat utan problem.

Per Nordström kan kanske hjälpa dig. Hans kontaktinfo hittar du här: http://www.nykmk.se/index.php/styrelsen2
/Christer Landberg

pentt01

Re: Kristall-styrt.

#3 Inlägg av pentt01 » 13 jul 2017 21:53

Tack Christer, detta rätar ut frågetecknen lite mer. Jag ska försöka komma i kontakt med Per.

Skriv svar