Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderatorer: ChristerL, Sotaren, Pontus Svensson

Meddelande
Författare
Sotaren
Site Admin

Re: Saab B-17A i skala 1/5 designad av Jerry Bates

#556 Inlägg av Sotaren » 02 dec 2017 13:36

Bild

Lite fler detaljer. Muttern var för bred så den fick sig en ansiktslyftning i svarven.
Den andra lilla mojängen är en fläns som sitter runt taltrattens rör där den går ned genom hyllans ovansida. :)

Bild

Själva taltratten med rör. Tratten tillverkade jag av tre lager 25 grams glasfiberväv som jag virade hårt runt en trästav som jag svarvat till rätt form....och doppat i vax för att epoxyn skulle släppa...lite lättare. :)
Röret är tillverkat av ett styreneplaströr som jag fyllde med medium CA, efter att jag hade bockat det till rätt form, i syfte att se till så att det behåller den formen. Det gråa är JB weld som jag la på för att kunna fila fram den något platta formen som kröken har. :)

Bild

Lite färg och nu kan man se hur pass tunn kanten är på tratten. :)

Bild

Och då är det äntligen dags för att börja montera in delarna på hyllan....och tillverka och montera de sista delarna som skall monteras på plats när alla de andra delarna är på plats. :)

Göran
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....

Sotaren
Site Admin

#557 Inlägg av Sotaren » 03 dec 2017 12:07

Bild

Detaljerna börjar hitta hem. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite fler detaljer som fann sin slutliga plats på hyllan. :)

Bild

Bild

Bild

Jag använder lösningsmedelsbaserat kontaktlim, Formula 560 Canopy Glue och medium CA lim för att hålla delarna, nitarna och skruvarna på plats. :)

Göran
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....

Georg

#558 Inlägg av Georg » 04 dec 2017 19:38

Var sitter andra änden av talröret och vad ska han svara?

Georg

Sotaren
Site Admin

#559 Inlägg av Sotaren » 04 dec 2017 20:32

Georg skrev:Var sitter andra änden av talröret och vad ska han svara?

Georg
Ja....röret går ju neråt...... :D :D :D

Göran

Sotaren
Site Admin

#560 Inlägg av Sotaren » 07 dec 2017 09:32

Bild

Stoppen för den bakre kabinhuvsdelen monterades fast idag eftersom jag fick liiiite tid över. :)

Bild

Bild

Eftersom jag är lite trött på att hissa upp och hålla på när jag skall väga av tyngdpunkten på de stora modellerna så införskaffade jag denna lilla söta mojäng-uppsättning. :)
Och det verkar lovande... :)

https://www.xicoy.com/catalog/product_i ... 88cdeab4bc

Göran

Sotaren
Site Admin

#561 Inlägg av Sotaren » 08 dec 2017 09:39

Bild

Pejlnings apparaten installerades idag. :)

Bild

Baksidan. :)

Bild

Nästa steg blir att skruva fast "vajrarna/elkablarna" från pejlningsapparaten. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#562 Inlägg av Sotaren » 10 dec 2017 15:05

Bild

Eftersom jag fick korta ned hyllan en aning, så blir mer synligt av inredningen. Därför måste jag se till så att mer av väggarna blir presentabla. :)

Bild

Lite lättviktspackel och när det har torkat så skall det slipas...igen. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#563 Inlägg av Sotaren » 16 dec 2017 13:51

Bild

Efter lite slipning....på med ett nytt lager spackel....så det finns mer att slipa! :D

Bild

Två nya spant tillverkade av balsa som syns..men som tur är syns bara baksidan och innersidan. :)

Utöver detta så har dagen spenderats i funderandets tecken. Jag behöver klura ut hur jag skall få vingarna att stanna kvar mot kroppen under flygning och detta utan att behöva demontera halva inredningen varje gång de skall skruvas fast. Jag har några idéer som jag skall klura vidare på. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#564 Inlägg av Sotaren » 17 dec 2017 14:56

Bild

Väggarna slipades en sista gång och sedan blev det dags för lite glasfiber. :)

Bild

Andra sidan på spanten fick lite glasfiber på sig. :)

Jag kollade hur de där luckorna för vingbultarna sitter i förhållande till spryglar och annat i vingarna....och det ser verkligen ljust ut. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#565 Inlägg av Sotaren » 23 dec 2017 14:01

Bild

Sista sidan på spanten som behövde glasfiberväv....fick sig en liten behandling idag samtidigt som insidan på kroppen fick sitt andra lager med epoxy. :)
16 dagars ledighet ligger framför mig nu....jag tror att jag skall hinna med något på den här kärran. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#566 Inlägg av Sotaren » 24 dec 2017 09:38

Bild

Det blev ett snabbt besök i Paradiset idag. Så pass snabbt att jag han spraya på 3 lager med Hagmans sprutspackel.....och planka lite på Irene. :)

Bild

Det var lite bökigt att få in sprayburken i flygplanskroppen....men med lite lirkande så gick det med. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#567 Inlägg av Sotaren » 25 dec 2017 12:41

Bild

Jag är inte riktigt nöjd med att installera longerongerna och spanten i efterhand på det här sättet. Men hellre det än att riva ut hela inredningen och börja om från början. :)

Bild

Mer golv lagt...ute till vänster och höger om mittendelen av golvet. :)

Bild

Första lagret med färg på sidorna av bakre cockpiten. Det var en smärre utmaning att få färg överallt. :)

Bild

Nästa gång jag ger mig på något sådant här så kommer jag att vara mer alert på att måla delarna innan jag monterar in dem. :)

Bild

Jag kunde inte låta bli att spraya på lite färg på en lucka för att se hur detaljerna framträder. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#568 Inlägg av Sotaren » 26 dec 2017 15:08

Bild

Nu när färgen har hittat väggarna så är det dags att snida ihop lite fler detaljer. :)
Detta skall bli mottagare omformaren.

Bild

10 minuter i svarven inklusive urborrning. Diametern är 27 mm. :)

Bild

Stöden och bottenlådan har sågats och fräst fram. :)

Bild

Lite lithoplåt monterades fast. :)

Bild

Det är här nere den skall monteras. :)

Bild

Lite svart färg och fler detaljer har börjat monteras fast. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#569 Inlägg av Sotaren » 27 dec 2017 13:38

Bild

Så är denna mojäng också klar. :)
Det finns några väldigt små detaljer på bottenplattan som är för små för att tillverkas....så jag har utelämnat dem.....än så länge.... :)

Bild

Före vädringen...

Bild

....efter vädringen. :)

Nu händer det inte mycket mer på bygget förrän på fredag eftersom jag tänker åka och hälsa på MBS RC Models imorgon och visa Magnus de här detaljerna. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#570 Inlägg av Sotaren » 29 dec 2017 13:49

Bild

Det behövs en vägg mellan främre och bakre delen av kabinutrymmet.
Så jag laminerade 1 mm mjuk balsa mellan 2 lager glasfiberväv. :)

Bild

Eftersom jag kommer att behöva tre bitar av de här laminaten....så snickrade jag ihop tre stycken. :)

Göran

Skriv svar