Nyköpings Modellklubbs (NMK) Forum

NMKs Forum för sunt, trevligt och snällt diskuterande!
Aktuellt datum och tid: 18 juni 2018, 21:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Meister Scale Fw190D9
InläggPostat: 23 oktober 2017, 18:29 
Site Admin

Inte blev det nåt målande den här sommaren. Jo den nya altanen då....

Men nu är det väl f-n dags att avsluta det här! Idag blev det start av motor för första gången. Efter lite chokning startade Zenoah 80an snällt med den inbyggda fjäderstarten. Efterföljande starter gick den igång på första försöket!

Motorn är fäst i testriggen i sitt motorspant, dvs med gas och chokeservon å killswitch. Alla funktioner testades till belåtenhet. Nu ska jag försöka köra några liter innan vintern!

Bild

Bild

Å lite rörliga bilder med LJUD!: https://www.youtube.com/watch?v=XsWy-vN-beQ

InläggPostat: 20 november 2017, 14:13 
Site Admin

Bild

Gillade aldrig hur de nedre luckorna var fästa mot benen, med mässingsbleck.... Efter MYCKET funderande gjorde jag så här. Det luckfäste från Sierra som satt högst upp satte jag istället längst ner, på det fjädrande benet. Gjorde en metallfäste på den av metallrester som hittades i bra-och-ha-lådan.

Bild

Luckan skruvas fast i fästet med två kullriga insexskruvar M4 x 10. Sitter berget!! :-)

Bild

Nöjd!!

Bild

Inte mycket kvar att göra nu på vingen innan målning.

Bild

Dags att fixa till spinnern. Man får själv skruva och gänga delarna. Jag gjorde mer eller mindre efter den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=0ELfzEO1yrk

Bild

Så nästa gång jag ska ut och gasa kan jag göra det med en spinner. Kanske med en vit spinner med svart spiral!!

InläggPostat: 27 november 2017, 11:52 
Site Admin

Dags att sätta lite färg på projektet! Börjar med lite smådelar för att testa lite olika tekniker.

Bild

Testar "pre-shading" som många plastmodellbyggare gör. Svart utmed kanter och plåtskarvar. Lägger man sen på täckfärgerna lagom mycket ska man få lite "variation" på ytan.

Bild

Näst på tur RLM76. Sen har motorkåpans överdel och huven målats RLM83. Dags att prova lite weathering!

Bild

Lite av det som kommer användas. Oljefärgen är ett nytt grepp för mig, måste testa.

Bild

"Oil dot weathering". Kladda ut oljefärg lite random, gärna ljusa grundfärger på mörka ytor och tvärtom.

Bild

Stryk ut det med en flat pensel med lämpligt lösningsmedel. Kropp uppifrån och ned, vingar framifrån och bakåt.

Bild

Lösningsmedlet jag använde, funkar perfekt till Model Masters färger. Ta rena trasor och eftertorka.Less is more...

Bild

Huven "klar", svårt att få bra bilder.

Bild

Motorkåpan, kanske lite väl skitig? Men å andra sidan var det väl den mest skitiga delen på en warbird?

Bild

Spinnern har nu fått färg på sig. Blev att handmåla den på stadig hand. Inte perfekt men jag tror de målade originalspinnrarna för hand också. Innan målning var jag så klart tvungen att lägga på lite nitar.

Allt har nu också genomgått en lätt "förslitning" för att visa detaljer och nitar.

Bild

Bild

InläggPostat: 2 december 2017, 13:26 
Site Admin

Det ser verkligen bra ut! Snyggt jobbat! :)

Göran

InläggPostat: 5 december 2017, 10:18 
Site Admin

Sotaren skrev:
Det ser verkligen bra ut! Snyggt jobbat! :)

Göran

Tack tack!! :biggrin:

Fick en snilleblixt igår kväll. Har sparad semester som måste tas ut innan 1 april 2018. Massa övertid som jag tar ut i kompledigt. Så i slutet av mars tar jag en vecka ledigt för att måla "hela kärran".

I mars borde det vara bättre väder, då kan jag måla i garaget i värsta fall. Tail band och gun hood ska jag dock måla innan dess. Och så har jag tid för de sista detaljerna!!

InläggPostat: 5 december 2017, 12:56 
Site Admin

Det kan man verkligen kalla för en plan...för planet! :D

Göran

InläggPostat: 12 december 2017, 10:12 
Site Admin

Lovat mig själv att inte måla något mer stort i hobbyrummet....... Ähh struntar i det!!

Bild

Avgasrör målade svarta, blir bättring och vädring senare! Resten av nosdelen målad RLM 76 och 75.

Bild

Högersida målad och en snabb vädring.

Bild

Mmmmm......

Bild

Var tvungen att löst montera motorkåpan. Ja, ni kommer ihåg att förebilden består av delar från 3-4 olika Fw190D9?!!

InläggPostat: 12 december 2017, 10:13 
Site Admin

Sotaren skrev:
Det kan man verkligen kalla för en plan...för planet! :D

Göran

Får se om jag kan hålla mig till att måla "resten" i mars!!

InläggPostat: 9 januari 2018, 09:07 
Site Admin

Gott Nytt 2018!

Efter några dagar med vört, skinka, glögg och mumma är det dags att jobba igen. Så det blev ett försök att göra hjulen lite mer skalalika, inkl vädring så klart!

Bild

Bild

InläggPostat: 10 januari 2018, 21:21 

Fantastiskt vilken realism du fått på hjulen! Har du verkligen gjort dessa detaljer med bultar, texter och vädring? Man bara baxnar!

Oj!

Mats

InläggPostat: 11 januari 2018, 07:32 
Site Admin

Mmmmm..... hjulen såg från början ut som dom ovanför. Bultar/muttrar är M3 som jag kapat och limmat dit. Dremlat ut där ventilen sitter. Texten är från det dekalark som jag nämnt tidigare. Å sen har hjulen fått lite vädring med oljefärg och pastellkritor. Blev väl ganska bra i alla fall?!

Bild

InläggPostat: 24 januari 2018, 10:52 
Site Admin

Dags att hitta på ett sätt att placera mottagarackarna. Kommer "troligen" att få blya i nosen, så det kommer att hamna i botten på kroppen. Slangar till motor och ventilation kommer högt i kroppen.....

Bild

Så det blev en enkel låda för ackarna.

Bild

Limmat i kroppen. Faktiskt enkelt att komma åt skruvarna från både motor- och vingsidan om man ska skulle behöva.

Bild

Hoppas inte motorn skvätter alltför mycket bränsle....

InläggPostat: 14 februari 2018, 08:51 
Site Admin

Målningsveckan närmar sig...

Bild

Gjorde luckor för att täcka landningsställsmekanismen (puh!) i 0,4 mm glasfiber.

Bild

Bild

Pitotrör och MG151 (kanonerna i vingen) gjorda i kolfiberrör och tunna aluminiumrör. I kanonerna sköt jag in korta bitar med kolfiberrör för att få "rätt" tjocklek. Allt kommer hållas på plats med små magneter, lätt att demontera.

Bild

Bild

InläggPostat: 17 mars 2018, 17:16 
Site Admin

Senaste månaden har varit fylld av förberedelser inför målningen. Ja, nu är datum och plats bestämt när Fw190D9an ska målas; inom en nära framtid i Sotarn's Paradis! Under två semesterdagar ska jag förhoppningsvis hinna med allt utom markeringarna. De tar jag hemma!

Så just nu demonteras modellen, kollar så jag inte missat några nitar osv osv.

Bild

Monterade också Festos kopplingar för slangarna till landstället. Enkelt att demontera!

Bild

För att snabba upp målningen i Sotarns lokal har jag tjyvstartat med två områden. Först skevrodrens undersida som målades RLM76....

Bild

... och JG2s tail band i vit och RLM04. Skevroder och tail band kommer maskas över sen så klart.

Så, vid nästa uppdatering siktar jag på att kärran är klädd helt i grönt å grått!!!

InläggPostat: 25 mars 2018, 15:56 
Site Admin

Bild

Städat och klart....redo för lite målning. :)

Göran

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme