Meister Scale Fw190D9

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderatorer: ChristerL, Sotaren, Pontus Svensson

Meddelande
Författare
ChristerL
Site Admin
Kontakt:

Re: Meister Scale Fw190D9

#61 Inlägg av ChristerL » 16 jun 2015 08:10

Bygget fortskrider, både i kök och vardagsrum!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Christer Landberg

Mats Forsmark

#62 Inlägg av Mats Forsmark » 18 jun 2015 14:06

Jättesnyggt bygge! Vad föreställer den översta bilden - ser ut som en svart kolfiberpinne (måste gå till optikern snart).

Jag tycker att varje köksbord borde prydas av en dylik modell. Skicka en bild till inredningstidningarna så får dom nåt att bita i! Du kan ha blivit en trendsetter utan att veta om det!

Ha en trevlig midsommar!

Mats

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#63 Inlägg av ChristerL » 18 jun 2015 16:55

Hej Mats!

Ja, jag är väl lite lat här. Klistrar bara in bilderna utan kommentarer... Får bättra mig!

Det är kolfiberröret som är stötstången till höjdrodret. Jag fick skarva den, sköt in ett 8 cm långt rör av storleken mindre och sen säkrade allt med 2 mm kolfiberstav på tvären. Epoxilim till allt!

Jag får önska dig och alla andra en glad midsommar! Vi får hoppas att den inte blir alltför blöt...... :roll:
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#64 Inlägg av ChristerL » 27 jun 2015 10:36

Ny uppdatering, NU med kommentarer!! :lol:

Bild

Stötstänger till gas och choke på plats.

Bild

Lite uppehåll i regnandet och jag kunde lägga på sprutspackel på kroppsskarvarna.

Bild

På originalet satt det plåtar runt stabilisatorn (som man kunde justera anfallsvinkeln på). Här blev det 0,4 mm glasfiber för snygga kanter...

Bild

Och först finishing resin/microballonger, sen lite 3M putty.

Bild

Kroppsskarven efter 2 x spackla/slipa. Behövs nog minst två till för att bli bra....
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#65 Inlägg av ChristerL » 23 sep 2015 19:46

Så har det gått några månader och en sommar.... Inget stort har kanske hänt, men lite smått här och där..

Bild

Bild

Vingutfyllnaden klädd med packtejp och en mix av epoxi och microballonger på vingen. Allt för att få en snygg övergång.

Bild

Oken i kroppen på plats.

Bild

Elevator joiner på plats. Ett riktigt pyssel att limma dit den med sina fästen i glasfiber.

Bild

Antennen på fentoppen är inne på sin andra lagning... Lagt ut panellinjstejpen på stabben, sen ska 3-4 lager med primer på innan tejpen tas bort. (Primer bara närmast tejpen.)

Bild

Började med motorkåpan för att testa panellinjerna och nitarna från Mirce i Serbien. (http://www.nsmodelers.rs/home/mirce-finish-set)

Bild

Bild

Ja nu är det bara resten av kroppen som ska nitas. Och vingen.....
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#66 Inlägg av ChristerL » 27 sep 2015 10:40

Mer nitar...

Bild
/Christer Landberg

Georg

#67 Inlägg av Georg » 27 sep 2015 22:46

Med så mycket spik ska det väl hålla! :mrgreen:

Georg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#68 Inlägg av ChristerL » 13 jan 2016 18:36

Ser att jag slarvat med att uppdatera byggtråden men nu kommer det se ut som jag gjort JÄTTEMYCKET under kort tid!!

Har fått på ett antal nitar sen sist. Huven har fått primer på sig och blev riktigt bra.
Jag har snart gjort slut på ark 2 av 3 med nitar, fler är beställa beställda!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har nu också ändrar mig vilken förebild jag ska måla som, det blir nu "Gelb 11"

Bild

Det är lite diskussioner hur den var målad men fick bra svar på RCSB!!:

"Christer,
I have some info that might help you. I have Vol I & II from Jerry Crandall on the FW-190 Doras. One of the definitive guides I feel for the D series. There is a section on your Yellow 11 with additional pictures. I'm not sure how detailed you want to get for your chosen subject but I'll give you what I have and you can decide what you want to do.

Yellow 11 was a Weserfluhbau produced aircraft so it had a 400 series wk number.
It had a bulge high on the rear of the gun hood (type 2) which you can make out in the photo you have. So the gun hood in your Sist is the wrong type. It has the bulge on the bottom edge (type 4).

You are correct that it has a undersurface base of RLM 76 and RLM 75 on the front half under the wing and gear doors. I have a picture that shows the RLM 75 under the front wing clearly. So the profile you are referencing is incorrect. For the fuse, the starboard side is heavy sooted from a fire. Perhaps from an earlier fire which is why they replaced the engine cowl. Some say it has RLM 81 but my sources indicate this was probably mistaken for the soot.

This werk number A/C had RLM 75 and 83 Dark green. Like I said earlier, the cowl of the plane was replaced with one from another airplane. That is why the RLM 75 changes abruptly from the forward cowl and the rear part of the fuselage in the photograph. So when you paint you should mask off the engine cowl and paint that 75 and not get any of the darker RLM 83 on it when you paint the gun hood and forward cowl. Heavy soot can be seen from the exhaust as well.

Plane would have had the blown type canopy

Upper Wings were RLM 75 with RLM 83 Dark Green. You can make out the contrast in the photo and it has the same saturation color as the fuselage color.

Here's a pic of the profile I have.
I hope this helps. This is a very attractive color scheme and one of my favorites. "

Bild

Det inte alltför betungande jobbet att konvertera gun hooden till "type 2" har börjat. Passning kropp-vinge börjar bli OK. Kan jobba med kropp och en vinghalva i taget i mitt lilla hobbyrum....

Bild
Jag beställde Tamiya Model Magazine Int. 101, där det byggs Gelb 11. (http://tamiyamodelmagazine.com/blog/...ulf-fw190-d-9/)

Bild

Utfyllnaden vinge-kropp börjar bli klar, men jag skulle vilja lägga på ett lager primer till för att kolla att allt ser bra ut innan jag börjar med panellinjer och nitar. Å vädret är ju inte det bästa just nu....

Bild

Blev rekommenderad en RC-100X på RCSB som kill switch till min motor. Eller snarare för att "jorda" den, magnettändning!

Bild

Ja för att göra någon nytta under jul och nyår blev det tank och radioinstallation istället. Tanken på tyngdpunkten!

Diskuterat alternativ med Sweeper ang. switch, blev tillsist en från Powerbox (https://www.powerbox-systems.com/pro...ox-sensor.html), batterityp väljer jag senare. Tryckmätare och påfyllningsventil från R/C Scale Products (http://rcscaleproducts.com/), via Sweeper Hobby Center!!

Bild

Bild

Bild

Inte 100% klart, men gott om plats för radion! Mottagarbatterierna hamnar i den långa nosen!
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#69 Inlägg av ChristerL » 07 jun 2016 14:41

Ser att jag slarvat med uppdateringarna igen....

Bild

Hittade Philipp Amann, Österrike, på Facebook och han 3D-printar kylaren till Fw190D9!

Bild

Bild

Eftersom jag valt Gelb 11 som förebild fick jag ändra om lite på gun-hooden.

Bild

Fick tag på en Luftwaffepilot i rätt storlek från PremierPilots i USA.

Bild

När våren/sommaren äntligen kom kunde jag göra plåtskarvarna på vingen. Både försänkta och upphöjda.

Bild

...och nu börjar nitarna komma på plats på vingen....

Bild

... ja, nånting ska man väl göra när det inte är flygväder!!
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#70 Inlägg av ChristerL » 13 sep 2016 14:58

Lite framsteg i sommar. Snart, snart dags att slänga på lite färg!

Bild

Nitar och skruvar på översidan klar, undersidan kvar..

Bild

Beställde en intake tube från Toni Clark. Fick modifiera motorspantet och servotrayet. Där sitter nu RC-100X (dvs min "killswitch"), trottel och chokeservon. Allt körs via en sladd och S.Bus.

Bild

Trottellinkaget blev nu en flexig Sullivan stötstång, funkar kanon!

Bild

Jag ska ju limma in "radiatorn" i fronten på motorkåpan så kommer inte åt de fästskruvarna längre. Så jag limmade in två blind nuts i kåpan...

Bild

.. och kommer nu åt skruvarna enkelt genom de öppna kylklaffarna.

Bild

Frontrutan fått lite detaljer, avisningssystemet. Inte helt skala i utförandet men...

Bild

Årets semester gick till bl.a Norsk Luftfartsmuseum i Bodö. Ingen Fw190D9, men en Fw190A3!!
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#71 Inlägg av ChristerL » 25 okt 2016 14:38

Så där, nu är kylaren/radiatorn limmad på plats i motorkåpan. "Bafflingen" av motorn gör jag lite senare. Och så var undersidan på vänster vinge mer eller mindre klar med nitar, skruvar och lite luckor/plåtar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#72 Inlägg av ChristerL » 25 dec 2016 16:26

Bild

Nitningen av vingarna i princip klar.

Bild

I hjulbrunnarna ville jag göra förhöjda nitar. Har fått en spruta av Sotarn och testat den tidigare men tycker att man får ta i så mycket för att få ut limmet. Och att nålen lätt sätter igen sig...
De här småflaskorna har blivit över på jobbet och var perfekta att få ut små droppar av lim (Canopy Glue). I ena flaskan lim, i den andra vatten för att göra rent "nålen".

Bild

Några nitar, några sekunder innan de torkar och blir osynliga. Gjorde några hundra i hjulhuset. Blir förhoppningsvis bra med färg och vädring.

Bild

På en sån här stor modell ser det tomt ut utan detaljer i hjulhusen. Slangarna till ställen får bli rör, lite luckor, elkablar, en 20 mm kanon å lite annat... Inte helt skala men alltid något. En Fw190D9 är svår att göra helt skalaenlig i hjulhusen då en del av motorn syns!!

Bild

Naturligtvis inspirerad av besöket i Sotarn's Paradis efter Luciafikat och en ledig dag... Dags att provmontera kärran och låta den stå på sina hjul för första gången!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Hjälp, nitarna har fått liv! Hög tid att lägga på färg!!

Bild

Bild

En tidig julklapp från Sotarn, tack! Nu ska jag bara bestämma färgsort, Model Masters eller Jotun...

Bild

Båda skevrodren limmade. Lite justeringar här och där för att få rätt utslag. Å så lite detaljer som linkaget som är typiskt för Fw190!

Bild
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#73 Inlägg av ChristerL » 30 jan 2017 19:56

Så var vi inne på 2017 och under jul- och nyårshelgerna blev det lite vingdetaljer gjorda.

Bild

Positionsljus, vänster röd och höger..... blå så klart! (På originalet blev det med en gul lampa ett grönt sken!)

Bild

"Gun camera" i vänster vinge.

Bild

"Morane"-antennen som sitter under vänster vinge. Löstagbar tack vare banankontakten. En kort bit kolfiberstav gör att den hålls i rätt position...

Bild

... så här!

Bild

Höjdroder och sidroder fastlimmade. Vajerstyrning till sidrodret på plats!

Bild

Även här börjar det bli klart, gjort om lite sen jag gick över till S.Bus.

Bild

Kroppen var inte riktigt färdignitad. Under kroppen, bakom vingen saknades det lite. Men nu är dom på plats!

Bild

Så dök min nya leksak upp! En Iwata RG-3, köpt på eBay från Japan. Halva priset på sprutan jämfört med te.x. England, fraktfritt och inga andra "extra avgifter". Tjänade nog minst 1500 kr på att köpa den på eBay!!
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#74 Inlägg av ChristerL » 03 apr 2017 10:32

Bild

Avgasrör på plats!

Bild

En antennvajer måste man ha. På Fw190 (både A- och D-versioner med blown canopy) fanns ingen spännare av vajern. Utan när huven är stängd är den snyggt spänd....

Bild

...och när huven är öppen ligger vajern på bakkroppen.

Bild

Närbild på detaljerna....

Bild

Puh, landningsställsluckorna på första benet tog bara tre veckor att få ihop. Går förhoppningsvis mycket fortare på nästa...

Innan jag öppnade upp vingen gjöt jag ju av undersidan. Var inte alls nöjd med finishen. Tog istället två bitar 0,4 mm glasfiberplattor som jag epoxilimmade ihop, som fick torka under tryck på vingens undersida. Nu fick jag material till luckor med formen efter vingen!

Jag fick också gänga om Sierras fästen för luckorna för att passa försänkta M3-skruvar. Ett måste för hela funktionen.

Den övre luckan har en ram av 6 mm plywood försedd med U-balkar i mässing. Den undre luckan har L-balkar där det sitter skruvar vars huvuden löper i U-balkarna. Luckan i sig är fäst i benet med en mässingsbygel.

Bild

Den nedre luckan ligger utanför den övre och glider alltså längs den övre när landställsbenet fjädrar. Här ser man varför skruvarna är tvungna att vara försänkta.

Bild

Landstället infällt. Tyvärr ligger luckorna ovanpå vingens yta, ska se om jag kan få det jämns med. Annars är jag nöjd så här!
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#75 Inlägg av ChristerL » 18 apr 2017 19:30

Sakta framåt, skyller väl lite på familjens alla förkylningar..

Bild

Antennerna på kroppens undersida på plats, men går enkelt att plocka bort vid transport.

Bild

Pedaler mm har kommit på plats i cockpit, plus vädring! Svårt att ta bra bilder...

Bild

Wtf??? Luftwaffepiloten har en bild på min fru i cockpit??!!

Bild

En extra karta kan va bra att ha...

Bild

Selen vädrade med kaffe och krita. Man får lägga på kaffet flera gånger för att det ska bli lagom.

Bild

Även piloten med utrustning vädrad. Skinnjackan har fått sig en omgång med fint slippapper. Svårt att se...

Bild

Det mesta i cockpit är limmat med Zap Goo, ger en flexibel limning så att det förhoppningsvis inte skakar loss! Sen kritor och kaffe!

Bild

Model Masters Akryl färg. Läste att MM blandat ihop RLM 82 och 83, trodde det var ett gammalt problem men icke. Fick beställa mer färg.....
/Christer Landberg

Skriv svar