Nyköpings Modellklubbs (NMK) Forum

NMKs Forum för sunt, trevligt och snällt diskuterande!
Aktuellt datum och tid: 20 juni 2018, 13:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Catalina i skala 1/8.
InläggPostat: 11 juni 2016, 13:31 
Site Admin

Så till slut har jag fått till installationen av landningsställen. :)
Jag provkörde det en gång... (läs 25) och det fungerar klockrent inklusive låsningarna av ställbenen. Det enda jag skall justera en aning är farten på utfällningen av huvudställen. :)

Vill ni se en video? Det finns en här: https://youtu.be/uObEpUAPrhk

Bild

Nu när ställen är installerade så är det dags att se till så att elektronerna stannar där jag vill ha dem. Det behövs en hylla för batterilådan och detta är det bakre stödet för den. :)

Bild

Och detta är det främre. :)

Bild

Tillverkning av en hylla av 5 mm plywood och furulister längs kanterna. Listerna skall fungera som sidostöd till batterilådan. :)

Bild

Provmontering av hyllan. Den skruvades senare fast med 8 skruvar. Det finns ett stöd som syns lite otydligt under mitten på hyllan. :)

Bild

Provmontering av batterilådan på hyllan. Tanken bakom denna konstruktion är att jag skall kunna flytta lådan framåt eller bakåt tills jag har fått tyngdpunkten rätt och sedan skruvas den fast med 16 skruvar i hyllan. :)

Bild

De 16 hålen. :)

Bild

Provmontering av ackarna i batterilådan för att kolla så att det finns tillräckligt med utrymme uppåt mot takluckan.....det gör det. :)

Göran

InläggPostat: 12 juni 2016, 13:30 
Site Admin

Bild

Dagen tillbringades med att dels försöka minnas allt som jag har glömt att göra på Catalinan och dels med att tillverka lite tunnare muttrar till propelleraxeln på den ena motorn.
Jag skall ju använda motroterande propellrar. Problemet med det är att den ena motorns propellermutter kan lossna på grund av rotationsriktningen.
Eftersom jag tänkte göra det enkelt för mig genom att använda två muttrar som låser varandra så dök det upp ett problem till. Propelleraxeln är inte tillräckligt lång för att klara av ett propellernav, en propellerbricka och två muttrar. Men som det har sagts förut.....problem är ju till för att lösas! :)
Det var bara till att spänna fast två muttrar i svarven och svarva ner båda ett par mm....och vips får allting plats som det är tänkt och propellern stannar kvar på motorn. :)

Förutom detta så målade jag propellerspetsarna gula. När det har torkat så skall jag måla resten av propellrarna svarta. :)

Göran

InläggPostat: 14 juni 2016, 19:51 
Site Admin

Bild

Jag fick lite tid över idag som jag tillbringade i paradiset. Det blev en del målning på propellrarna. De ser inte helt fel ut på kärran. :)

Bild

Jag monterade även fast den andra JetTronic Door Sequensern och buntade ihop kablar och luftslangarna så det ser lite snyggare ut i förarkabinen. :)

Nu är det inte mycket kvar innan jag skall kolla tyngdpunkten. :)

Göran

InläggPostat: 18 juni 2016, 13:01 
Site Admin

Bild

Med allt på plats så var det bara till att skruva igen inspektionsluckan. :)

Bild

Batterierna fick sina kontakter monterade idag. Men när jag skulle börja snickra ihop laddkablarna upptäckte jag till min stora fasa...jag hade inte någon 10AWG kabel hemma. Så det blir till att beställa sådan kabel. :(

Bild

Förberedelserna för att väga in tyngdpunkten påbörjades idag. De här små mojängerna skall hjälpa till med det. Det kommer fler bilder när de är klara. :)

Göran

InläggPostat: 19 juni 2016, 15:05 
Site Admin

Bild

Så här använder jag dem. Jag placerar dem mellan yttervingarna och mittsektionen med pinnens axel mitt för tyngdpunkten...

Bild

...därefter kopplas de till en tvärgående träbit som har samma bredd som mittsektionen. Träbiten i sin tur kopplas till en uppsättning block och sedan är det bara till att hissa upp kärran och börja lägga till vikt i nosen tills rätt tyngdpunkt uppnåtts. :)

Det var de bra nyheterna....

Det tråkiga...riktigt tråkiga....är att när jag drog ut höger yttervinge så slant jag med den och det hördes ett sådant där krasande ljud som man inte vill höra inne i en modell. Vingen känns lite väl mjuk på två ställen. :(

Imorgon när jag är på jobbet så skall jag plocka med vår inspektionskameror och se om jag kan se vad det är som har hänt inne i vingen. :(

Göran

InläggPostat: 20 juni 2016, 15:31 
Site Admin

Så...jag fick lite tid över idag och åkte ned till paradiset med inspektionskameran.

Skadorna är som följer:

Yttersprygeln (plywood) har lossnat längs med överkanten cirka 8-10 cm i var riktning med utgångspunkt där vingröret går igenom den. Sprygeln är även knäckt på ett par ställen.
Nästa sprygel (balsa/kolfiber) är den som är värst skadad. Den är trasig på ett flertal ställen och delarna precis runt hålet ligger på botten av vingen.
Nästa sprygel (plywood) har bara lite repor i ytskiktet.

Så jag har bestämt mig för att öppna upp bottensidan på vingen och göra en ordentlig reparation. Jag tror att jag skall kunna dölja det mesta av sågsnitten genom att följa panellinjerna.

Göran

InläggPostat: 24 juni 2016, 14:21 
Site Admin

Bild

Så har jag fått ihop alla delarna till den här sprygeln. :)
Det enda som fattas är lite stöd. :)

Bild

Så jag la på 0,8 mm plywood på båda sidor om sprygeln. :)

Bild

Yttersprygeln kom på plats och fick också lite 0,8 mm plywood som stöd till sprickorna. :)

Bild

Jag måste ju se till så att toppluckan ovanför kabinen sitter kvar under flygning. Så jag tillverkade lite delar till låsningen. Den blir samma typ av låsning som på luckan på mittvingen. :)

Bild

Sista spantet på luckan. :)

Trevlig Midsommar på er allesammans. :)

Göran

InläggPostat: 25 juni 2016, 13:49 
Site Admin

Bild

Klämmorna som jag använder då det behöver klämmas längre in än vad vanliga limklämmor klarar av. :)

Bild

De är verkligen enkla, men väldigt användbara. :)

Bild

Vingrörets guiderör limmades på plats med en microballong/epoxy mix. Det blev lite kladdigt eftersom jag ville ha en jämn spridning runt rören invid spryglarna. :)

Bild

Längs med kanterna limmade jag fast remsor av....

Bild

0,8 mm plywood. :)

Bild

På grund av missödet med den högra yttervingen så tog jag beslutet att göra samma förstärkningar även på den vänstra vingen. :)

Bild

Man vet att man inte bygger en peanut-modell när den fullt ihopsatta vingen hindrar en från att röra sig fritt i byggrummet! :D

Bild

När microballong/epoxy mixen hade härdat så var det bara till att limma tillbaka biten som jag sågade bort. Nu skall det till lite rengöring och lite färg och sedan är detta avklarat. :)

Göran

InläggPostat: 26 juni 2016, 11:56 
Site Admin

Bild

Med reparationen klar så var det bara till att kolla tyngdpunkten igen och den var densamma som tidigare. Så fram med 16 skruvar och börja skruva fast batterilådan. :)

Bild

Låsen till luckan ovanpå kabinen hamnade där de skall vara idag.

Förutom det som beskrevs ovan dammsugade jag ur skrovet och jag hittade "några" skruvar och andra småsaker som jag trodde hade försvunnet helt. :)

Dags för en liten summering om vad som är kvar:

1. Jag skall byta ut servot som sköter om luftventilerna. Det sitter ett digitalservo idag, men ljudet från det är väääääldigt irriterande. Så det skall ersättas med ett HS645MG servo som har fullt tillräckligt med kraft för att kunna klara av ventilerna. :)
2. Jag skall stoppa in nosvikten i nosen på skrovet...på ett eller annat sätt. :)
3. Slutföra kabinens lucka.
4. Smörja upp allt som skall smörjas. :)
5. Ta ut modellen till fältet och taxa runt lite.
6. Montera tillbaka allt som lossnade vid provtaxningen.
7. Ta ut modellen till fältet...igen...och taxa runt lite. :)
8. Jungfruturen...

Så det är inte mycket kvar att göra nu... :)

Göran

InläggPostat: 2 juli 2016, 15:08 
Site Admin

Bild

Jag har "lite" luftgevärskulor som ligger och skräpar.....så lite lamineringsepoxy och lite kulor....

Bild

....och ned med dem i nosen på kärran. Epoxyn gör så att de ligger still. :)
Tyvärr var jag tvungen att ta upp ett hål i nosen på skrovet, men det är inte hela världen. Ta upp hål och sätta igen dem...det har jag gjort förut. :D

Göran

InläggPostat: 19 juli 2016, 19:25 
Site Admin

Idag var det dags för lite provtaxning med Catalinan för att kolla hur mycket av grejorna som skulle falla av. :)

Jag lyckades filma en del av taxandet, men det var en utmaning att hålla på med kameran och sändaren samtidigt. Men det blev tre videosnuttar. :)

https://youtu.be/WA78tk2cA5s

Första taxningen. :)

https://youtu.be/_Et8Q5Zzg3E

Andra taxningen. :)

https://youtu.be/bzM7jT_ZgN8

Testade flottörerna med motorerna igång. :)

Så vad upptäckte jag? Jo.....

De goda nyheterna:
Ingenting föll av Catalinan. :)
Under taxiövningarna så gick jag aldrig över ½ trottel och kärran verkar ha bra med kraft. :)
Vid ett tillfälle höll jag i fenan och drog på full trottel....jag hade uppenbara problem att hålla kvar kärran. :)
Innan styrvajern gick av kunde jag svänga runt i snäva svängar så styrmekaniken fungerar klockrent. :)

De lite mindre bra nyheterna:
Jag har ett kraftigt läckage i nosställets luftsystem.
Nosställets styrvajer gick av och måste ersättas med en kraftigare vajer.
Huvudställets stålaxlar till hjulen är för mjuka och har böjt sig.

Så det finns en del att fixa...
Men jag är nöjd... :)

Göran

InläggPostat: 5 augusti 2016, 13:31 
Site Admin

En kort rapport om vad som händer på Catalinan.

Det blev lite mer saker som behövde fixas än vad jag först trodde. Men vad gör det nu när det är nästan klart. :)

Det enda som är kvar är att synkronisera motorerna och att måla nosen på kärran. :)

Göran

InläggPostat: 18 september 2016, 13:10 
Site Admin

Bild

Det blev lite mer som behövde åtgärdas....
Först och främst så är problemen med fartreglagen och motorerna åtgärdade. Nu varvar de som de skall och lika mycket genom hela trottlingen. :)
Jag har bytt ut E-Max GT 5345/09 motorerna med ett kv på 170 till E-Max GT 5345/07 motors med ett kv på 220. Jag har även gått upp till 12-cells pack på ackarna vilket tillsammans med de 3-bladiga 18x10 propellrarna ger mig 25 kg dragkraft. Detta var en stor förbättring mot tidigare. Men, jag håller på att diskutera med Menz Propeller om de kan tillverka 3-bladiga 18x12L och 18x14L propellrar till mig för jag vill gärna veta vad för värden jag får med dessa. De verkar inte vara helt omöjliga till att göra detta. :)

Bild

Under de olika taxnings testerna har jag haft problem med att nosställets låsning har inte lyckats hålla stället låst i utfällt läge. Så jag tog det tunga beslutet att såga upp ovansidan på nosen så jag fick en väldigt bra överblick över vad som händer här.
Problemet var inte så svårt att hitta....det tog ungefär 10 sekunder när jag väl fått bort ovansidan på nosen och kunde titta ned i hålet och se det som jag inte sett förut.
Plattan som håller mekaniken för låsningen låg inte platt mot underlaget utan den kunde röra sig upp och ned ett antal millimeter vilket ledde till att låspinnen rörde sig lika mycket upp och ned. Åtgärden är enkel. En lås-tunga snickdrades ihop och den går dels inunder plattan och dels ovanpå plattan och nu kan mekanikens platta inte röra sig mer än en 10-dels mm upp och ned när den väl är på plats. :)
Hålet i nosen kommer att fortsätta vara öppen tills jag har vägt av modellen igen på grund av de större ackarna. :)

Bild

Medan jag ändå håller på så bestämde jag mig för att åtgärda batterilådan. Det var tidigare lite väl svårt att komma åt de bakre kontakterna. Så de kommer att bytas ut mot XT-90 kontakter och vinklas 45 grader mot takluckan och därigenom så blir det lättare att komma åt. :)

Göran

InläggPostat: 1 oktober 2016, 12:31 
Site Admin

Bild

Då är batteriboxen tillbaka, nosställets låsning är åtgärdad och en provtaxning med kärran är avklarad som bjöd på en överraskning....

När jag gjorde en "hög-hastighets" taxning med kärran så lyfte hon till den fabulösa höjden av cirka 10-20 cm. :)
Det positiva med detta var att jag fick en chans att kolla hur hon betedde sig i luften. Hon höll kursen rakt fram utan några större problem, men i höjdled kunde jag "lugnt" konstatera att hon är en aaaning baktung. :D
Detta beror till största delen på faktumet att tyngdpunkten är inte justerad efter byte av ackar, ombyggnation av batterilåda osv.
Nåja, när hjärtat hade hoppat tillbaka där det skall vara så var det bara till att ge massor av dykroder och trottla av och hon gick ner på huvudstället snyggt och prydligt och sedan tog nosstället mark .....och gräset började bromsa in och hon fortsatte hålla kursen utan några ytterligare överraskningar. :)

Så....bytet av motorerna och övergång till 12 cells ackpaket gjorde susen. Det finns kraft till att hantera damen. Nu behöver jag bara fixa till nosen på henne, justera tyngdpunkten och sedan är hon good to go för jungfrutur nr 1B. :)

Tyvärr kommer det inte att hinnas med förrän i mitten på november som tidigast för nu är det dags för min efterlängtade semester! :D

Göran

InläggPostat: 2 oktober 2016, 12:05 

Grattis till framgångarna hittills! Kan du verkligen vänta så länge på att få göra premiärflygningen? Det måste vara väldigt frestande att testa omgående och att flytta fram resan ett par dagar. Å andra sidan har du ju nåt spännande som väntar vid hemkomsten!
Lycka till!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme