Catalina i skala 1/8.

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderatorer: ChristerL, Sotaren, Pontus Svensson

Meddelande
Författare
Sotaren
Site Admin

Re: Catalina i skala 1/8.

#331 Inlägg av Sotaren » 13 mar 2016 15:23

Georg skrev:Det är många fina cyklar som syns i bakgrunden... :mrgreen:

Georg

Allesammans är skalenliga! :)

Göran
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....

Sotaren
Site Admin

#332 Inlägg av Sotaren » 13 mar 2016 15:27

Bild

Höjdroderna limmades fast mot respektive stabbhalvor. :)

Bild

Jag var inte riktigt nöjd med adapterna mellan flottör motorerna och drivaxeln...mest på grund av att de gav upphov till en del vibrationer. Jag tillverkade de gamla innan jag fick tag på en metallsvarv. Men nu har jag en metallsvarv så jag tillverkade två nya adaptrar. :)

Bild

Höger vinges flottör är återmonterad och injusterad. Skevrodret är fastlimmat och skall bara anslutas till servot. :)

Göran
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....

Sotaren
Site Admin

#333 Inlägg av Sotaren » 19 mar 2016 15:07

Bild

Kronmärkena på skrovet fick sina svarta streck idag. :)

Bild

Det var ett riktigt pillegöra för att få strecken till att bli någorlunda jämnbreda. Men med lite envishet så gick det bra. :)

Bild

Så är den högra yttervingen klar för lite vädring. Allt är installerat och justerat. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#334 Inlägg av Sotaren » 20 mar 2016 15:42

Bild

Så är även vänster yttervinge redo för lite vädring. :)

Bild

Nästa steg blir att genomföra all kabeldragning i vingens mittsektion. :)

Bild

Så var det klart.....jag tejpar dem på utsidan så blir det lätt att komma åt. :)
Nej....men det här är nästan alla kablarna som kommer att gå åt. Nu skall jag bara se till att väl valda av dem blir avskärmade, att andra får lite kondensatorer fastlödda på sig och att allt strålar samman i mittluckan....det här blir kul. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#335 Inlägg av Sotaren » 24 mar 2016 17:21

Bild

Det här är vad jag använder för att få servokablarna genom rören i vingarna. En tunn pianotråd med en krok i ena ändan och en flexibel stålvajer. :)

Bild

Dags att tillverka några avskärmade servoförlängningskablar. :) Jag behöver några sådana här eftersom servokablarna kommer ligga intill motorkablarna och jag vill inte chansa....alltför mycket. :)

Det här är en koppartejp.

Bild

Första steget blev att vira tejpen runt servokabeln.

Bild

När tejpen var virad hela vägen så skalade jag av en liten bit på den negativa servokabeln och lödde fast koppartejpen mot den.

Bild

Därefter lade jag på en krympslang över alltsammans och klämde fast en servokontakt i den ändan som saknade en. :)

Bild

Nästa steg var att dra den på plats i plastslangen. :)

Bild

Så var den på plats... :)

Bild

Allt på plats under luckan. :)

Bild

Därefter var det bara till att montera dit motorerna....fartreglagen kommer att monteras dit lite senare. :)

Bild

En lite inspirationsbild. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#336 Inlägg av Sotaren » 28 mar 2016 16:15

Bild

Fartreglagen monterades idag. :)

Bild

Jag justerade kanterna runt kabinöppningen idag och sänkte ned batteriboxen för att se hur långa batterikablarna behöver vara. Fördelen med den här batteriboxen är att den kan flyttas runt tills jag har fått tyngdpunkten där jag vill ha den och sedan monterar jag fast den. Det kommer att finnas cirka 4 kg LiPo ackar i den plus boxens egen vikt att laborera med. :)

Bild

En av fem SBD-1 dekodrar som har programmerats. Den här skall ta hand om höjdroderna och sidorodret. :)

Bild

Jag tänker placera mottagaren i det här utrymmet så det kommer att bli lite kablar här. Men tack vare S.Bus systemet så blir det minimalt med sådana.... :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#337 Inlägg av Sotaren » 01 apr 2016 19:32

Bild

Så är servo batterierna fastspända, roderservot har skruvats fast...kvar är att montera mottagaren och koppla in kablarna till S.Bus systemet. :)

Bild

Sidorodret har hakats fast och servo vajrarna har kopplats in på rodret och servot. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#338 Inlägg av Sotaren » 02 apr 2016 14:20

Bild

Dags för lite mer färg. Nosstället står på tur att monteras men det är ju bra om det är målat innan jag bankar det på plats. Först ett lager med etsprimer och ett par timmar senare....

Bild

....två lager färg. :)

Bild

Eftersom jag kommer att använda separata luftsystem för varje ställ, så behövs det tre uppsättningar av ventilerna...men jag vill styra dem med bara ett servo. Så det var bara till att plocka fram tänkarmössan och sätta igång. :)

Bild

Klart och provkört. Det fungerar klockrent! :)
Orsaken till att jag använder tre olika system till ställen är helt enkelt att jag får en mjuk gång på alla ställen och att de går att justera individuellt. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#339 Inlägg av Sotaren » 03 apr 2016 14:46

Bild

Jag befinner mig just nu i den klassiska situationen där jag måste ha all elektronik installerad innan jag kan installera luftattiraljerna och samtidigt så måste luftattiraljerna vara installerade innan jag stoppar in elektroniken. :) På grund av detta så blir det en del hoppande fram och tillbaka. :)

Det här är de tre lufttankarna som jag har lindat in i skumgummi och tejpat fast den med silvertejp. :)

Bild

Här hamnade två av tuberna. Den tredje hamnade i utrymmet bakom detta utrymme. :)

Bild

Det är skönt att kunna använda olika färger på slangarna så jag vet var de hör hemma. :)

Bild

Ventilerna hamnade i samma utrymme som servobatterierna/sidorodret osv.... :)

Bild

Så är nosstället färdigmålat och skall monteras in i noshjulsbrunnen. :)

Jag gjorde en liten koll hur jag ligger till med tyngdpunkten...så det var bara till att lasta i alla grejor där de skall vara och sedan vägde jag av kärran...och fick en överraskning som heter duga....jag kommer att behöva lasta i cirka 100-200 gram i nosen när jag gör den slutliga avvägningen. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#340 Inlägg av Sotaren » 07 apr 2016 18:08

Bild

Jag fick lite tid över idag att spendera i paradiset. :)
Då passade jag på att plocka isär babord sidas landningsställ, tvätta rent det och etsprima det. :)

Bild

Christer, jag ber om ursäkt men jag gav dig fel information. Det är detta som jag använder. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#341 Inlägg av Sotaren » 10 apr 2016 15:15

Bild

Vänster huvudställ har fått två lager färg. :)

Bild

Så var det dags att börja montera tillbaka nosstället...men jag upptäckte att jag har helt och hållet glömt en liten, men ack så viktig, detalj....

Bild

....det är ju ganska bra att nosstället får en låsmekanism som hindrar det från att fällas bakåt vid landningarna. :)

Bild

Delarna klara för lite färg. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#342 Inlägg av Sotaren » 11 apr 2016 19:09

Bild

Så har den fått lite färg...igen...på nytt. :)

Bild

Huvudstället ihopsatt igen. Otroligt nog så blev det inte några skruvar eller bultar över. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#343 Inlägg av Sotaren » 16 apr 2016 14:05

Bild

Då är även det högra stället målat, ihopsatt och klart. :)

Bild

Eftersom jag nu vet var nosstället hamnar...lite mer exakt....så är det dags att se till att jag kan svänga på det. :)

Det här är styrgaffelns. Den kommer att sticka ned i ställets utrymme och anslutas på ovansidan mot.....

Bild

....den här konstruktionen som i sin tur kommer att bultas fast på ovansidan av ställets utrymme. Röret som gaffeln går igenom måste sluta högre upp än vattenlinjen. Om det inte gör det så får jag problem med att vatten rinner in på insidan av nosen.

Göran

Sotaren
Site Admin

#344 Inlägg av Sotaren » 17 apr 2016 14:45

Bild

Styrservót fick sin plats i modellen tillverkad idag. :)

Bild

Jag hittade gummibälgar som är verkligen mjuka och följsamma. Så jag kommer att byta ut de som jag redan har installerat i kärran mot dessa. :)

http://www.mbs-rcmodels.se/bat/stotstan ... mmidamask/

Plattan som styrröret för låspinnen är fastskruvad mot framstammen i ställets utrymme. På andra sidan sitter det en 4 mm plywood skiva som skruvarna är fästa i. :)

Det avlånga hålet är till för styrgaffeln och medger justeringsmån i längdled så jag får en bra kontakt med stället. :)

Bild

Låspinnen på plats och den tittar fram ur styrröret. :)

Bild

Tillfällig utprovning med låspinnen i hålet i stället. Jag måste ta bort lite färg som sitter i hålet för att få till en ännu bättre passform. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#345 Inlägg av Sotaren » 23 apr 2016 15:10

Bild

Styrservot har kopplats ihop med styrgaffeln. :)

Bild

Redo att bli installerat i modellen. :)

Bild

Men först måste jag tillverka mekaniken till låspinnen. :)

Bild

Bild

Mekaniken sammankopplad med servot och redo att bli nedstoppat i modellen. :)

Bild

Låspinnens mekanik kommer att vara placerat ovanpå styrmekanikens platta. Tanken bakom detta är att det kommer underlätta injusteringen i modellen avsevärt. :)

Göran

Skriv svar