Catalina i skala 1/8.

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderatorer: ChristerL, Sotaren, Pontus Svensson

Meddelande
Författare
Sotaren
Site Admin

Re: Catalina i skala 1/8.

#316 Inlägg av Sotaren » 21 feb 2016 15:12

Bild

Det skedde ett "litet" missöde idag. När jag tog bort Faskmask maskeringen följde färgen med. Så det var bara till att rensa bort tejpen och Fasmasken, snygga till det så gott det gick och....

Bild

...lägga på lite mer färg för att se hur illa det är. Imorgon vet jag med säkerhet hur det blev. :evil:

Förutom det här missödet så har jag målat klart skevroderna, flottörerna och rodret. :)

Göran
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#317 Inlägg av ChristerL » 21 feb 2016 17:35

Men va f........

Vad tror du det beror på, hade inte underliggande färg torkar tillräckligt? För Faskmask maskeringen brukar väl funka u.a.?
/Christer Landberg

Sotaren
Site Admin

#318 Inlägg av Sotaren » 24 feb 2016 18:44

ChristerL skrev:Men va f........

Vad tror du det beror på, hade inte underliggande färg torkar tillräckligt? För Faskmask maskeringen brukar väl funka u.a.?

Jag har mina teorier. Färgen hade fått tillräckligt med tid att torka. Det fanns ingen klibbighet kvar överhuvudtaget. Fasmask är mitt förstaval även i framtiden. :)

Göran
För många plan, för mycket vilja att bygga och för lite tid.....känns det igen....

Sotaren
Site Admin

#319 Inlägg av Sotaren » 24 feb 2016 18:53

Bild

Nästan klar med "reparationen". Andra lagret har sprutats på. Det skall bli ytterligare ett lager innan jag släpper (hehehe) detta... :)

Bild

Det mindre roliga i allt detta är att jag han pensla på Fasmask även på yttervingarna innan jag satte igång och skulle jobba med kroppens kronmärken. Så samma problem har dykt upp här.
Men som alltid...problemen leder oftast fram till något bra...jag får ju extra övning med sprutpistolen. :)

Jag har även klurat ut vad som hände. Färgen har fått tillräckligt med tid att torka. Så det berodde inte på det.
Det som jag har kunnat konstatera vad det gäller färgen är att den är relativt kornig....kornigare än vad den färgen som jag normalt målar med. Eftersom Fasmasken är en gummibaserad vätska som man penslar på ytan som man vill maskera (när det har torkat så skär man loss och rullar av det man inte vill skall vara maskerat) så trängde Fasmasken ned mellan kornen och torkade fast omkring dem och skapade en väldigt bra fästyta. När jag sedan försökte ta bort Fasmasken så hade den ett så bra grepp om färgen att den drog med sig den. Det hjälpte inte ens att värma upp ytan för att få Fasmasken att släppa.

Men nåja...jag har lärt mig en sak....nästa gång så åker stridsyxan fram när jag skall rulla av Fasmask.... :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#320 Inlägg av Sotaren » 27 feb 2016 13:30

Bild

Tredje och sista lagret med färg. :)

Bild

Andra lagret. Ett till och sedan så är det bra.....hoppas jag. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#321 Inlägg av Sotaren » 28 feb 2016 14:50

Bild

Jag provade skruvskallarna som Chad Veich skickade med och de ser klart bra ut när färgen kommit på plats. :)

Bild

Yttervingarna fick sin tredje omgång färg idag. Flygplanskroppen och mittdelen av vingen blev maskerade och alla tejpkanter blev förseglade med lite mer silverfärg. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#322 Inlägg av Sotaren » 29 feb 2016 18:42

Bild

Då är allt klart för lite fler färger. :)

Göran

Georg

#323 Inlägg av Georg » 02 mar 2016 16:36

Bra att du tränar paketinslagning inför julhelgen :beard2: Du har ju gott om tid att lära dig göra det snyggt också...

Georg

Sotaren
Site Admin

#324 Inlägg av Sotaren » 02 mar 2016 17:09

Georg skrev:Bra att du tränar paketinslagning inför julhelgen :beard2: Du har ju gott om tid att lära dig göra det snyggt också...

Georg

Jo men...jag har tränat mycket och det här är en av de bästa paketinslagningarna jag har fått ihop! :beard2:

Göran

Sotaren
Site Admin

#325 Inlägg av Sotaren » 02 mar 2016 17:13

Bild

Alla framkanter på vingen, stabben och fenan har en sådan där av-isnings historia som jag simulerar med lite svart färg. Den är en aningens aning för blank, men den kommer att få sig en behandling med lite matt klarlack. :)

Bild

Catalinan var enligt en hel del fullskala piloter ökänd för att samla på sig is på framkanterna så det är ju bäst att jag har förberett för detta. :)

Bild

Den första av tre färger på kronmärkena. :)

Jag använder ModelMasters akrylfärg. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#326 Inlägg av Sotaren » 05 mar 2016 14:05

Bild

Rodret skall ha talet "79" på sig....se det var bara att snickra ihop en maskering för det och kleta fast. Lite svart färg och sedan vänta 10 minuter...innan nästa lager läggs på. :)

Bild

Så var det ordnat. Det blev ett par små rinningar in under maskeringstejpen, men det är inte värre än att det går att åtgärda. :)

Bild

Gula kronmärken....

Bild

....blåa kronmärken.....

Bild

...och de ser en aning för mörka ut. Men det är inte hela världen eftersom det är lätt att maskera om denna där jag tog bort maskeringen och blaska på lite ljusare blått. :)

Göran

Sotaren
Site Admin

#327 Inlägg av Sotaren » 06 mar 2016 13:05

Bild

Efter en del maskerande, färgblandande, målande, avmaskerande....så ser det bättre ut. :)

Bild

Nu är det närmare sanningen än innan. :)

Bild

Givetvis kunde jag inte låta bli att delvis montera ihop modellen för att få en bättre helhetsbild hur det ser ut...än så länge. :)

Göran

Georg

#328 Inlägg av Georg » 07 mar 2016 16:06

:surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised:
Georg

Sotaren
Site Admin

#329 Inlägg av Sotaren » 12 mar 2016 17:43

Bild

Det var så fint väder idag så jag passade på att släpa ut Catalinan, med mycket hjälp av Georg, och tog lite bilder på den utomhus. :)

Bild

:)

Bild

Det sista av målningsarbetet....de svarta linjerna som separerar kronornas gula färg från det blåa. :)

Bild

:)

Bild

Med målandet avklarat så är det dags att börja installera allt så jag kan vädra kärran och sedan klarlacka den.
Det här är gångjärnen för höjdroderna. :)

Göran

Georg

#330 Inlägg av Georg » 13 mar 2016 10:52

Det är många fina cyklar som syns i bakgrunden... :mrgreen:

Georg

Skriv svar