Meister Scale Fw190D9

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderatorer: ChristerL, Sotaren, Pontus Svensson

Meddelande
Författare
ChristerL
Site Admin
Kontakt:

Re: Meister Scale Fw190D9

#91 Inlägg av ChristerL » 29 mar 2018 07:30

Så var man hemkommen efter två dagars målande i Sotarns Paradis. Tusen tack för gästfriheten och umgänget!!

Kvar att måla är flaps, hjulbrunnar och landställsben. Sen ska färgen få torka ett par dagar, sen är det markeringar på, vädring och sist en klarlack.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#92 Inlägg av ChristerL » 11 apr 2018 13:06

Arbetet har fortsatt hemma med att måla diverse tyska märkningar. Enkelt att göra, men massa maskering. Jag har även börjat gnugga på "rub down stencils" från Flightline Graphics. Fäster väldigt bra runt nitar och plåtskarvar men sämre på Solartexklädda sidorodret. Får nog rödmåla lite smal tejp och sätta dit istället!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#93 Inlägg av ChristerL » 30 apr 2018 11:07

Lite målning, märkning och nerskitning de senaste veckorna..

Bild

En wash av svart, brun och vit oljefärg för att simulera soten på höger kroppssida. Mer behövs!

Bild

Oil dot weathering av stabilisatorn, teknik som visats tidigare. Torkas av till man bara kan ana nyansskillnader.

Bild

Hjulbrunnar målade....

Bild

... blir en wash här också för att alla detaljer ska synas bättre.

Bild

Landställsben kommer målas senare. Slut på RLM02....

Bild

Flaps på plats och målade.

Bild

En lätt slipning med 600-papper på vingen och alla detaljer framträder. Wash next!
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#94 Inlägg av ChristerL » 09 maj 2018 09:27

Så är motor, kåpa och spinner monterade för första gången på den målade kroppen. Jösses, det är trångt i hobbyrummet!

Bild

Bild

Har lagt på ytterligare ett lager "wash" på höger kroppssida, den här gången bara svart oljefärg. Lägger på försiktigt i omgångar tills jag förhoppningsvis blir nöjd...

Bild

Piloten tillbaka i cockpiten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kvar på "att-måla-listan" är nu: kanonerna, pitotrör, skit från avgasrör, slitning vid vingroten (av pilot och mekaniker), kanske mer wash och slutligen ett lager klarlack. Och kanske nåt mer jag kommer på?!

Men för ögonblicket tar jag nu en kort paus och siktar in mig att ställa ut den på Modellflygets Dag den 10 maj på Påldalen. (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...%A5ldalen-2018)
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#95 Inlägg av ChristerL » 11 maj 2018 16:33

Ute å rastade Focke Wulfen på Modellflygets Dag i Nykvarn igår!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#96 Inlägg av ChristerL » 14 aug 2018 10:06

Tyvärr har det inte hänt så mycket denna varma sommar.... Motor har varit ute en gång till och går helt tillfredsställande. Så motorriggen har lämnats tillbaka till sin ägare. Tack för lånet Flygsmurfen!

Jag riggade upp landställen på en bit hyllplan för test. Första proven visade att jag hade alldeles för lite luft, fick 3 in- och utfällningar. Knappt... Letade lufttankar på nätet, men överallt i Sverige var det slut på lagret.

Sweeper blev räddningen, fick köpa en stor tank för två varmkorv med bröd och en Cola!

Nu får jag åtminstone 6 in- och utfällningar!! Nu ska vi se om vi kan skohorna in lufttankarna i kroppen!

Bild

Lite film!
https://www.youtube.com/watch?v=m_sug1jq6Ww
/Christer Landberg

ChristerL
Site Admin
Kontakt:

#97 Inlägg av ChristerL » 08 feb 2019 16:50

Så, vad har hänt sen senast? Jo:

Bild

Båda lufttankarna på plats. Mottagarantenner monterade borta från stötstängerna i kolfiber. Alla muttrar säkrade med Loctite, gäller även runt motorn.

Bild

Tråcklat in stöd för stötstängerna till höjdroder och sporrhjul bak i kroppen.

Bild

Insidan av kylaren täckt med ett spant av svartmålad glasfiberplatta/plywood. Öppningar endast för cylindrarna.

Bild

På insidan kanaler av balsa som går fram mot cylindrarna...

Bild

...så här.

Bild

På min tråd på RCSB har det påpekats att en Zenoah 80, hur väl nålad den är, ändå spottar bränsle. Så för att förhoppningsvis slippa kladd inne i kroppen blev det så här. Skumgummibiten kan enkel bytas mellan flygningarna om det behövs.

Bild

Vent-röret som sticker ut på undersidan av kroppen.

Bild

Lödde dit Du-Bros "fuel line barbs" på alla rörändar.

Bild

Tank på plats!

Bild

En SMC TK-3! Kanske onödigt verktyg, men perfekt att kapa bränsleslangar och luftslangar med. ELFA har, jag "hittade" min på jobbet!

Bild

Klart med luftventiler å slangdragning!

Bild

Hade ju inte varit snyggt med gröna, röd och gula slangar eller hur?! Fick bli svarta! Landställsben kommer målas och detaljeras efter provflygning.

Bild

Lekt lite med Vallejos "Weathering Effects", wash och gjort "slitningar". Lite i taget för att det inte ska bli för mycket.

Bild

Avgasrör blivit rödbruna (Tamiyas XF-9). Näst på tur blir att måla avgaserna, minst fyra nyanser av skitig färg!!
/Christer Landberg

Skriv svar