Ni som kör onroad. Tips på inställningar

Här postas ämnen som inte passar in någon annanstans.

Moderator: ChristerL

Meddelande
Författare
Smurfen

Ni som kör onroad. Tips på inställningar

#1 Inlägg av Smurfen » 10 okt 2010 12:37

Skulle vilja he lite tips på vad ni tycker fungerar bra.
Hård eller mjuk fram eller bak.
Hög eller låg. Fram eller bak.
Mjuka eller hårda däck. fram eller bak.
Hur justerar ni in era bilar?

Håller på att labborera med olika inställningar på min Truck.

hasse
Kontakt:

Re: Ni som kör onroad. Tips på inställningar

#2 Inlägg av hasse » 12 okt 2010 15:21

det hänger lite oxå på vad det är för slags väder ute pjerre,,, som nu när det är kallt mm så är det kallt i marken oxå,, vilket gör de till att du vill ha en bil som det är "flex" i,, eftersom att det är helt ute så vill du ha en mjuk bil som följer banan, så en mjuk bil om man säger så, vad har du för inställningar nu??
har du mätt hjulvinklar mm???
Schumacher Cougar SV2
Speed Passion
Kyosho MR03 powerd by PN-Racing
Team förare RadicalrideS PN-racing Sweden

Smurfen

#3 Inlägg av Smurfen » 12 okt 2010 15:44

Alltså jag har provat lite olika hårdheter på dämparen under helgen som var. Fast eftersom det är endast friktionsdämpare så får man ju bara labba med fjäderns höjd. Eftersom bilen är sliten så är det svårt att justera vinklar rätt men det kommer det bli ändring på. Ville bara ha lite tips så man har lite riktmärken. Jag tänker i samma banor som på min 1:1 bil nämligen. Fast jag gillar inte diffens drivning. Kan ju inte ens få bilen att gå på sladd genom böjen med drivningen som den är nu. odiffat suger ju.

Svamp

#4 Inlägg av Svamp » 12 okt 2010 21:04

Fram: höjd beroende på hur jämn banan är, så låg som möjligt utan att den bottnar ur. med friktions dämpare, plank hård röda fjädrar och så många brickor du får dit, använd även downstop skruvarna till att pressa ner chassit till önskvärd ride hight. Lätt toe out.

Bak: Några mm högre än fram och så mycket utsläpp som är möjligt 1-2 grader toe in.

Viktigt: se till så hjultrycket är parvis jämt.

Camber: gå efter slitagebilden på däcken.

Diffen: problemet med att den tappar drivning i kurvor bör vara mycket bättre med ovanstående inställningar, annars byt till tjockare diff fett.

Däck:Fram M eller om du vill ha en aggresivare styrning M1. Bak S1.
LS däcken är en extrem färskvara och bara en vinter tar det gottigaste ur dem. För att få ur max ur dem tvätta dem med vatten och diskmedel efter varje körning och förvara svalt, mörkt och inslagna i plast mellan varje körtillfälle.
Som hasse säger är det så här års lite för kallt i asfalten för att däcken skall komma upp i optimal temp.
Svamp

Smurfen

#5 Inlägg av Smurfen » 12 okt 2010 22:44

Detta tackar jag för. Ungefär som jag hade justerat in den. Dock inte fixat med toe-in bak då jag har lite för sliten bakvagn just nu så den glappar bra mycket.. Blir ändring på det i vinter.
Men du skrev "så mycket utsläpp som är möjligt"...
Det var nog det enda jag inte har hundra klart för mig om jag förstod vad du menade.

Diff fett kanske kan vara min enda räddning. Annars så tyckte jag att den gick fint sist på banan. Kan ju inte köra heller för den delen.

Svamp

#6 Inlägg av Svamp » 13 okt 2010 17:21

Droop du skall kunna lyfta bilen bak en bit utan att bakhjulen lämnar marken.
Svamp

Skriv svar